#10 GUIDEN TIL Å BYGGE DIN MERKEVARE, 24 tips

Din personlige merkevare: Den komplette guiden til å gjøre det riktig.

Det er lett å undervurdere ditt eget varemerke, og selve ideen om å vise deg frem kan virke skremmende.

Fra vi var små har vi kanskje ikke likt tanken på å være selv-promoterende. Selve janteloven som vi er vokst opp med reflekterer det at vi ikke skal synes vi er noe verdt. Filmer som The Wolf of Wall Street, The Devil Wears Prada viser den mørke siden av å være selv-promoterende for enhver pris. Det står ikke noen steder at du må lage et personlig varemerke som frastøtende eller noe du kan være stolt av.

Du må være klar over at ditt varemerke finnes allerede. Folk Googler deg når de har  tenkt å leie deg, eller de ser etter referanser online når de har tenkt å kjøpe noe fra deg. Hvis de ikke finner noe om deg, så kan det ha like stor effekt som om de fant feil informasjon om deg. Akkurat som de klærne du bruker, hvordan du kommuniserer, ideene du deler, og ting du kreerer, ditt fotavtrykk i verden representerer deg uansett hva du tenker om  det.

“Your brand is what people say about you when you are not in the same room” – Jeff Bezos

Å arbeide på sitt personlige varemerke er som å starte å kommunisere med folk lenge før de har møtt deg. Når dette er gjort riktig, er det akkurat som en personlig introduksjon. Elsker du ikke når det skjer?

Å gjøre noe for å forbedre varemerke ditt, er alt om hvem du er og hva du ønsker å være kjent som. Enten du driver med salg, eller en som rekrutterer, så er det så mye å oppnå ved å fortelle din historie fra et menneskelig perspektiv, akkurat slik du ønsker å fortelle det.

Før du dykker inn i #Guden til å bygge din merkevare# så start gjerne med disse seks øvelsene. De vil hjelpe deg til å bygge varemerket ditt, hvem du er innerst inn – en merkevare du kan være stolt av.

Seks øvelser for å finne din personlige merkevare stemme.

  1. Lag en liste over adjektiver du vil at folk skal repetere etter de har møtt deg, snakket med deg, sett deg eller lest om deg. Er du: kreativ, bestemt, innsiktfull, skruppelløs, tankefull, sprø eller visjonær? Når du har laget listen så velg kun tre stykker av disse ordene som du vil skal beskrive deg.
  2. Spør folk: Hva er min hemmelige ingrediens? Hvis du skulle være min referanse, hva vil du si om meg? Ta notater av svarene du får.
  3. Lag en liste av minst fem suksessfulle personer (profesjonelle) som du respekterer og som du følger. Bruk litt tid på å utforske dem. Hvordan er de? Hvordan er de forskjellige? Hva er det ved deres personlighet som gjør at du liker dem? Ofte er det slik vi ønsker å bli, som de vi beundrer. Gry Sinding, Amy Porterfield, Melany Duncan, Brendon Buchard, er folk jeg liker. Jeg liker de fordi de tenker utenfor boksen, er intelligente, kreative og sammenkobler mennesker og ideer.
  4. Spør deg selv: Hvordan er jeg annerledes? Hva gjør du eller hva vil du gjøre som skiller deg ut? Ikke bli en av de mange. Vis din unikhet. Det kan være beskrivelsen av jobben din som for eksempel “kongen av sosiale media” eller “en som kobler mennesker sammen”
  5. Svar på spørsmålet: Hvem er den mest viktige kundegruppen mitt merkevare skal snakke til?  Alt ditt innhold og alt du sier offentlig vil blir oppdaget på nettet. Ved å identifisere og kommunisere med ditt viktigste publikum, unngår du å bli misoppfattet. Du vil isteden sørge for at ditt personlige merkevare representerer deg og de verdiene dine kunder har.
  6. Spør deg selv: Hvordan får dette meg til å føle meg? Når du søker etter din autentiske stemme, at du fortsetter å være sikker å at du følelsesmessig kan leve med dine intellektuelle avgjørelser. Det er så mye lettere å bli motivert når vi er sann mot oss selv. Du trenger ikke å late som at du er noe du ikke er. Jeg vi på det sterkeste anbefale at du ikke later som at  du er noe du ikke er. Det vil bli oppdaget før eller siden.

Nå er det din tur, dykk inn i de 24 tipsene for å bygge ditt varemerke. Her får du hjelp til å bygge et solid varemerke med stor troverdighet, øke din innflytelse og få ditt varemerke til å vokse utover dine villeste drømmer.

 

Jeg vil gjerne høre om  din erfaring når det gjelder å bygge deg et varemerke. Hva funket best for deg? Du kan kommentere nedenfor, eller sende meg en epost på monica@monicanorum.no

eller finne meg på Twitter: https://twitter.com/monica_norum, Instagram eller Facebook

Del gjerne på sosiale medier.

Takk for at du stakk innom , da ønsker jeg deg en god dag videre.

xx Monica Norum

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *