#6 Hvorfor det er smart å ha en visjon som kan ta deg til målet

 

Når du starter din bedrift så har du et klart mål om hvorfor du skal drive for deg selv.

Du har tanker om å “redde verden” med ditt produkt, eller dine tjenester, eller du har funnet ut noe som kan forenkle hverdagen til folk.

Det kan være mange grunner til å starte for seg selv. Å dekke et udekket behov kan være én grunn til å starte for seg selv, eller å dekke eget behov for å klare seg selv.

Du har kanskje drømmer om å få mer frihet til å reise, eller til å tjene mer penger?

 

Hvis du er som de fleste folk (inkludert meg!) så dreier det seg om å leve ut drømmen. Være kreativ. Digge det livet har av utfordringer, motgang og medgang.

Når du driver for deg selv er det ingenting som er selvsagt, masse kan gå galt – og det gjør det også. Men det er jo det som gjør det litt spennende også -synes du ikke? Utfordringer er til for å løses. Det skal du finne ut av!

 

Visjoner skal være ambisiøse, men også ha hold i virkeligheten. Den skal være inviterende, jo flere som blir  invitert, jo bedre er det.

Visjonen din bør utfordre det som  finnes fra før, være nyskapende.

 

Den skal gi deg

….ENERGI, som rører hjertet ditt

….GLEDE, sterk og sann følelse

….PÅGANGSMOT i vanskelige tider (ja de kommer, men det takler du)

 

Den bør være grunnfestet i dine verdier. Verdier som gir deg noe positivt.

  • Hva er det du brenner for?
  • Hva kan du som andre kan ha glede av?
  • Hva har du og din drømmekunde til felles av verdier?
  • Hvem vil du spille på lag med?

Jo enklere din versjon er, desto bedre. Enkle visjoner kan kombineres med logoer og reklamemateriell.

IF forsikring har beskrevet sine kjerneverdier og bruker det aktivt i sin reklame, her er kunden i fokus se her:

IF Sine kjerneverdier: 

De forteller at de skal være

  1. Enkle å nå og forstå
  2. Pålitelige
  3. Engasjerte
  4. Nyskapende

 

Når du skal lage deg en visjon kan det være lurt å ha i tankene, hva du er best på og hva som kan samtidig dekke et behov hos kunden og at ditt produkt eller tjeneste faller sammen med dette.

Dette er nøkkelen: Det er ikke bare å sette en visjon  for seg selv, men det er også viktig å tenke på hva kunden trenger og kombinere dette.

Bare å tenke på seg selv løser ingenting for noen men en kombinasjon er viktig for å kunne selge. Lager du visjonen kun for deg selv er det bare en drøm, lager du den i kombinasjon med ditt ønske, dine evner/produkter, og kundenes behov – BING! Da har du en jackpot!

Hvis du har lyst til å få et lite kickstart på din visjon, så har jeg laget et hjelpeark som du kan laste ned her.

 

Finn din visjon

Noen eksempler på verdier er:

  • Respekt
  • Likeverd
  • Effektivitet
  • Ærlighet
  • Familie
  • Ulikheter
  • Sammenlignbar
  • Trygghet
  • Kreativitet
  • Gjennomsiktighet
  • Trivsel

Så hva brenner du for?

Kanskje du brenner for å skape noe? Eller er du flink til å hjelpe folk? Er du en utvikler? Er du effektiv? Dine styrker kan være å bringe glede til andre? Dine styrker kan være å kommunisere? Eller underholde? Er du kreativ?

Dine verdier er flere enn du tror! Det som er viktig er ikke å ha med så mange verdier som mulig men det er å liste de opp først og så plukke ut de som virkelig betyr mest for deg, si 5 stykker.

Her har du 6 trinn til å finne DIN VISJON:

  1. Sette mål. Tenk over hva du vil oppnå. Hva skal det endelige resultatet bli om ingenting var umulig?
  2. Lag bilder. Når vi har satt målet, kan vi utvikle det i form av bilder. Bilder kan være postkort, fotografier eller også lyd, lukt følelser og stemning
  3. Konkretiser visjonen i form av mål. Visjonen i seg selv kan være målet. Men vi må også ha en retning og vite om målet er nådd.
  4. Gi målet energi. Jo mer positivt du opplever målet, jo sterkere vil det tiltrekke og inspirere deg. Gjør målet så positivt ladet du kan. Legg inn dine verdier som betyr mest for deg, og for din arbeidsplass.
  5. Repeter. Når du gleder deg til noe, så ser du det for deg igjen og igjen. Du “maler” de samme bildene om og om igjen. Dette bruker vi bevisst når vi arbeider med visjoner. Gjenta visjonen igjen og igjen. Tenk så ofte du kan på visjonene.
  6. Finne veier. Siden visjonen er noe du ikke har, men som du ønsker å oppnå, må du finne veien mellom situasjonen slik den er i øyeblikket, og målet, dit du vil. Her kan det naturlig vis oppstå visse hindringer. Et uoverstigelig problem kan være å skaffe penger. Du kan da se for deg ulike måter å skaffe penger på, en ekstra jobb, spare penger eller skaffe en investor.

 

 

Det er mange veier til Rom som det heter, her har du flere steder du kan lese mer om dette:

https://skarpsinn.no/blogg/hva-er-en-visjon/

https://merkur3.cappelendamm.no/c406203/merkurmodul/vis.html?tid=406220

http://ungdomsbedrift.no/UEUB/Etablering/Visjon-og-maal

 

Bygg opp din selvtillit. Det er mye lettere å se din progresjon og hva du har oppnådd, og hjelpe deg til å forstå om du er på rett kurs når du først har laget deg en VISJON. Da vet du om du er på rett kurs. Om  du driver med det du EGENTLIG skulle drive med.

Du vet hele tiden HVORFOR du arbeider med det du gjør. Og du er ikke i tvil om det er dette du skulle.

Finn din visjon

Er du klar til å lage din VISJON? Last ned hjelpearket her og start med å drømme og se det for deg! Vi snakker mer dette i de neste ukene som kommer.

                       xx Monica Norum

 

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *