#13 Hvordan selge uten å være en plagsom selger

 

Ja det er sant.. de flest får angst når det kommer til temaet å selge fordi de vet ikke hvordan de kan selge uten å være en plagsom selger.

 

Når du hører ordet “salg”, hva tenker du på da?

Kanskje en slesk selger du har fått på døren din med en stygg dress, og fettete lugg, og en stresskoffert full av gullkantede løfter?

 

Kanskje en masete selger med de mest polerte skoene lurer deg inn til sitt kontor og får deg til å ta en avgjørelse på flekken?

Ja.. for mange småbedrifter, (meg selv inkludert) følte at ordet “å selge” eller bare tanken på å selge fikk meg til å føre meg overveldet og full av stress!

Hvorfor?

Fordi de fleste mennesker er skrekkslagen av å virke som en sleip selger eller å høres ut som en.

Det rare er at, hvis du ikke selger noe i din bedrift, så har du ikke en bedrift! Å kunne selge effektivt.. ja… det er faktisk viktig! Ingen salg så har du bare en dyr hobby.

Jeg husker at jeg synes det var gøy å selge når jeg jobbet i en klesforretning og når jeg jobbet i blomsterforretning.

Glede fordi nr 1. Jeg gledet de som kjøpte, kundene, fordi de virkelig ønsket seg det jeg solgte, nr 2. Jeg gledet eierne, fordi jeg solgte mye og også fikk masse salg til de vanskeligste kundene, og nr 3, jeg solgte andre sine ting og det hadde ikke noe med meg å gjøre i den forstand at de kjøpte ikke fra meg, de kjøpte fra selskapet jeg jobbet for!

 

Hvorfor solgte jeg så bra? Jo jeg trodde på produktet jeg skulle selge, solgte med overbevisning om at dette ville være noe positivt for kundene. Jeg hadde et tankesett om at å selge var gøy!

 

Nå hvordan er det med å selge egne produkter? Ja det er en helt annen sak.

Da er det ikke like lett å ha den samme selvtilliten.

Da stopper det ofte helt opp…hvordan i all verden skal du selge, du gir masse av verdi til dine kunder, demonstrerer, og gir og gir.. men når det kommer til å spørre om at kundene faktisk skal kjøpe av deg… ja da stopper det opp for de fleste når de er i startgropa.

Ja, det å ha den riktige tankegang er faktisk super viktig når det kommer til å få til effektive salg.

Fordi du føler at å selge er litt ekkelt, ukomfortabelt eller feil, så har du sikkert ikke lyst til å gjøre det på den rette måten? Eller?

 

Pluss hvis DU føler deg nervøs eller høres usikker ut, når du forsøker å selge noe, vil mest sannsynlig den som lytter til deg, også føle seg nervøs og ukomfortabel. Ikke sant?

 

Og ikke bare det, men hvis du har en haug med negative tanker rundt dette å selge, så vil din energi endre seg når du starter med slags “pitchen” din, og og det vil virkelig merkes av tilhørerne dine. Du høres merkelig ut og unaturlig.

 

Men når du er komfortabel og selvsikker, og virkelig ønsker å hjelpe kundene dine ved å tjene de på best mulig måte, da vi kundene dine også føle det! På en GOD måte.

Å ha det rette tankesettet og hvordan du skal praktisere det når det kommer til å selge vil du..

  • Tillate deg å føle deg bra (og ikke som en sleip selger!)
  • Gi deg masse selvtillit (så ditt publikum kan føle seg komfortabel også)
  • Vil hjelpe deg til å sette kundenes behov først, som naturlig leder til mer salg. Jippi!

 

Så hvordan kan DU få til mer salg uten å være som en sleip selger?

HER ER 9 STEG SOM DU KAN TA FOR Å HJELPE DEG TIL Å SELGE MER.

1. Du må tro på det du skal selge.

 

Du må tro 100% på at det du skal selge er fantastisk, verdifullt, og at det virkelig vil hjelpe dine kunder!

Fordi hvis du ikke tror på det?

Ja da kommer du ikke til å føle deg trygg med det, og mangel på trygghet vil vise seg i materialet ditt, i stemmen din og i hvordan du uttrykker deg skriftlig. (tro meg!)

 

Blir du ivrig når du skal selge ting du ikke tror på? Sannsynlig ikke.

Jeg kan nevne et eksempel på en gang jeg skulle selge bøker, oppslagsverk og barnebøker ved å oppsøke folk ved å ringe på dører. Jeg hadde ikke helt troa på det jeg skulle selge og de viste seg etterhvert at jeg fikk rett – det var ikke salgbart, nettopp fordi jeg trodde at det ikke var det. Du forstår at du får alltid rett om du tror på noe og sier det til deg selv så får du rett. Tror du at du skal selge mye så får du også rett – dette henger sammen.

 

Du må tro på det du skal selge 100%, noe annet er uaktuelt.

For eksempel, så kan du vedde på at jeg vet uten det minste tvil at mine online kurs, er fulle av verdi for mine kunder og jeg vet helt inn i hjerterota at de hjelper mine kunder.

 

Husker du historien om mitt boksalg som jeg fortalte deg om? Ja, nettopp… ikke gjør det jeg gjorde 😉

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Hvis du innerst inne tror på det du skal selge uansett hva det er, så er det på tide å forandre noe du GJØR. Mangler ditt tilbud kvalitet eller verdi? Da endrer du til det har mer av det. Ikke sikker på om det tjener ditt publikum? Spør ditt publikum og få tilbakemeldinger fra dine eksisterende kunder! Har du ikke noen å få tilbakemeldinger fra? Så lag en “beta” (test versjon) versjon gratis til noen som kan ha glede av det du kan tilby og sørg for å få deres tilbakemeldinger og attester!

 

2.  Vit nøyaktig hvem som vil ha nytte av ditt tilbud og hvem du skal snakke til.

Fordi, det kommer til å bli rart å selge noe til folk som ikke er interessert i emnet ditt!

Derfor bør du vite nøyaktig hvem som er din drømmekunde, og hvor de holder til er ekstremt viktig! (Disse bør være i tankene dine når du lager innholdet ditt og dine betalte kurs/produkter)

Spør deg selv; “hva trenger denne personen, eller hva vil denne personen ha, og har jeg det de trenger?

 

Å prøve å selge noe til noen som ikke trenger, eller vil ha det du kan tilby, kommer ikke til å funke så bra. Å få de til å kjøpe noe de ikke vil ha vil heller ikke være i deres beste interesse. Har de kjøpt av deg og så ender opp med å angre +føle seg trist + utilfreds, er ingen bra løsning.

Så hvordan kan du løse dette?

 

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

 

Bli sykt klar på hvem din drømmekunde er, sørg for at dine tilbud er på linje med hva de vil ha, og trenger, og sørge for at du snakker direkte til DEM!

Har du ikke et klart syn på nøyaktig hvem din drømmekunde er enda, så ikke få panikk!

Jeg har en gratis arbeidsbok som hjelper deg 😉

Hent arbeidsboken som hjelper det til å vite nøyaktig HVEM din drømmekunde er så du kan tjene de bedre.

Desto mer tydelig du kan være med HVEM du vil hjelpe, desto bedre!

Jeg hjelper deg igjennom dette, steg for steg, hvordan finne ut hensikten med din forretning, selv om du ikke har noen ide eller har for mange ideer, og hvordan du kan komme på nye ideer for tilbud du kan få betalt for å lage.

Få fokus med denne gratis arbeidsboken (oh yes..)

 

FÅ KLARHET I DITT HVEM SOM ER DIN DRØMME KUNDE

3. Vit nøyaktig HVORDAN ditt produkt vil hjelpe din kunde.


Fordi når du vet nøyaktig HVORDAN det du lager kan hjelpe andre, så får du den selvtilliten vi snakket om tidligere. Du får selvtillit når du snakker om det og når du deler det med andre.

Husk at folk kjøper ting for enten:

  1. Å hjelpe seg selv, eller
  2. Å få noen fordeler, eller
  3. Å få en følelse

Ok?

 

Du kjøper sikkert ikke noe som et online kurs bare for å ha et online kurs? Sikkert ikke

Du kjøper helt sikkert kurs for å lære noe, få noen fordeler eller til å få en følelse!

Så du må være fullstendig klar over nøyaktig HVORDAN dette fantastiske du skal selge er nyttig for kundene dine.

 

Høres det fornuftig ut?

 

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Sitt ned og lag en liste over klare fordeler det du selger har. Husk også å skrive ned spesifikke resultater som enten du selv eller andre har fått av produktet! Hvis du ikke er sikker på hvilke fordeler dine kunder får, så må du utarbeide tilbudet ditt på nytt og spørre ditt publikum om dette.

Hvilket leder til..

4. Fokus på å dele de fantastiske resultatene og fordelene du kan tilby.

Beklager å skuffe deg, men det er ingen som bryr seg om du tilbyr, fem videoer, en arbeidsbok, eller video trening!

 

Vet du hva de faktisk bryr seg om? Hva ditt tilbud kan GJØRE for dem.

Hvordan det vil få de til å føle? Hvordan det vil forandre deres liv? Hvilket inntrykk vil det ha? Hvilket resultat får de? Hvilket behov eller problem løser du?

 

Hvis du ikke fokuserer på å dele VERDI i ditt tilbud ved å dele de resultatene og fordelene du klart kan gi, så  vil mest sannsynlig ikke andre se det. Og da kan de mest sannsynlig heller ikke gå god for grunner til å kjøpe av deg heller.

 

Og det er like trist for deg, og for dine kunder! (Fordi de går glipp av dine fantastiske ting!)

Når jeg først startet med å lage og selge online kurs i november 2017 så gjorde jeg en feil ved å fokusere mer på detaljene i kurset (for eksempel så sa jeg noe slikt som du får 4 moduler! Arbeidsark! Oppgaver! osv) Jeg feilet ofte å kommunisere den virkelige verdien av mine kurs og hva de kan hjelpe med.

Ikke gjør de feilene du også! Ok?

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Husker du å skrive en liste av klare fordeler og spesifikke resultater som du skrev ned i forrige avsnitt? Sørg for at du fokuserer på å være tydelig i din kommunikasjon på  steder som, salgs siden din, e poster, personlige samtaler, videoer og .. fyll inn hvor du har tenkt å selge dine ting her ……

 

 

5. Gjør ditt produkt perfekt.

Eller din tjeneste. Eller hva du enn tilbyr din kundegruppe mot deres hardt tjente penger.

Og dette betyr, at du må sikre at uansett hva du selger er det SÅ fantastisk og verdifullt at du faktisk føler at dine kunder får den absolutte “røverkjøpet” til prisen du selger det til.

 

Da mener jeg ikke at prisen skal være så lav at det blir priset  for lavt.

Jeg snakker om å legge til så mye verdi til det du selger at du er 100% komfortabel med prisen du selger det for.

For eksempel, dette kurset her, et absolutt røverkjøp! 🙂

 

Ikke bare hjelper dette kurset deg til å føre regnskapet selv, men det hjelper deg til større trygghet og glede med å føre regnskapet selv!

Det handler om å overlevere, kjære deg 🙂

 

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Spør deg selv: hvordan kan du legge til verdi til det du selger så prisen føles som et røverkjøp. Kan du lage en bonus? Gi mer personlig hjelp? Forbedre innpakningen? Vær kreativ her!

6. Fokuser på å hjelpe, ikke på å selge.

Du kan egentlig ikke få gjort noe feil når du genuint fokuserer på å være så hjelpsom som mulig (og ikke holder igjen)

Fordi når du kun er opptatt av å hjelpe (ikke å selge), ved å være så hjelpsom og fantastisk du bare kan, når du da HAR noe å selge til dine kunder så vil det komme mye mer naturlig!

I tillegg, når du fokuserer på å gi support til mennesker ved å gi gratis verdi, så vil de ofte ønske å gi noe igjen ved å støtte deg også! (Ved å kjøpe det du tilbyr, selvfølgelig)

 

For eksempel. så har jeg et tonn av gratis materiale som fokuserer på å hjelpe mine kunder først, som for eksempel dette gratis kurset, videoer på facebook siden min og blogg postene.

 

Når folk elsker ditt gratis materiale (OG også føler at du bryr deg om dem), da vil de være mye mer sannsynlig kjøpe fra deg når de er klare til å kjøpe.

 

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

 

Sørg for at det du lager er verdifullt, gratis innhold  for dine kunder på jevnlig basis, svare på spørsmål, svar på kommentarer og bry deg om dine tilhørere først og fremst.

 

7. Bruk deres språk + dine egne ord.

Har du noen gang deltatt på et webinar hvor selve presentasjonen var kjempefin, personene som holdte det var veldig naturlig og hadde det gøy, men akkurat når de kom til den delen der de skulle selge, selve “salgs pitchen” så skiftet dynamikken og stemningen ble bare helt merkelig.

Jeg har sett dette mange ganger.

Språket personen bruker er ikke lenger naturlig, det føles kleint og du kan helt klart se at personen som skal selge også føler at dette er merkelig og ukomfortabelt.

 

Ja dette var også noen av de feilene jeg også gjorde i begynnelsen!

Jeg ELSKET å gjøre webinar og fikk flotte resultater av å gjøre dem, men når det kom til å presentere tilbudet mitt, så fulgte jeg en “mal” av hva jeg TRODDE jeg skulle si og fløte meg så merkelig og ukomfortabel!

Resultatet var at jeg solgte ikke i nærheten av det jeg kunne ha gjort, fordi jeg følte meg så ukomfortabel at jeg hastet gjennom alting.

 

I stedet burde du bruke dine egne ord OG ditt eget språk som vil treffe ditt publikum!

 

Dette betyr IKKE at du bør følge et manus du TROR du burde følge hvis det ikke høres ut som deg eller som får deg til å føle deg ukomfortabel. Du burde finne ut nøyaktig hvilke ord og fraser dine tilhørere faktisk bruker så du kan bruke dem i det du skriver.

Ja dette er smart, ikke sant?

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Vær konkret og snakk slik du normalt gjør.

 

Og last ned denne markedsførings guiden slik at du kan bli sikrere på hvordan du markedsfører din bedrift, se her: 24 Tips til å bygge din merkevare og ta med deg arket som følger med denne Blogg posten.

 

 

8. Gi støtte og vis at du bryr deg.

I dagens digital alder hvor det skorter på personlig kontakt, så er det viktig at du virkelig viser at du bryr deg om dine tilhørere!

Folk vil vite at du gidder å bry deg om dem.

Hvis dine kunder føler at alt du bryr deg om er å ta fra de pengene deres, ja da vil de være reserverte når det kommer til å gjøre business med deg.

 

For eksempel, når jeg skulle promotere Regnskapsguiden, så fikk jeg masse spørsmål på hjemmesiden min, og på eposten min. Da kunne jeg gi ekstra support til mine kunder når kurset var klart til salg!

 

Dette gjorde at jeg kunne svare på spørsmål, snakke med mine kunder og å hjelpe dem til å ta de beste avgjørelsene for seg selv.

 

Og dette virket utrolig bra! Jeg hadde mange som satt på “gjerdet” og ved hjelp av chat boksen så hjalp jeg de av gjerdet (og inn til mitt kurs), dette kun fordi jeg svarte på spørsmål og viste at jeg brydde meg om dem.

 

Du kommer langt med å vise at du bryr deg om kundene dine.

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Se etter ekstra måter du kan gi en ekstra service (ved å installere en chat boks, for eksempel), sørg for at innvendinger og ofte spurte spørsmål er tilgjengelig på steder som din salgsside, svar på spørsmål, reager på kommentarer og ha den beste interessen for dine kunder nært til ditt hjerte.

 

Mange ganger, så kjøper ikke folk noe bare fordi de er usikker på noe, har ubesvarte spørsmål eller føler at de ikke har noe støtte.

 

9. La de få vite at ditt tilbud snart kommer.

Har du lyst til å bli litt ekstra nervøs når du skal selge dine produkter?

Da burde du være hemmelighetsfull om salget og lure folk inn i en gratis trening og så overraske de på slutten!

Nå fikk  jeg i eksemplet ovenfor det til å høres sleipt ut, men det er faktisk IKKE noe negativt å gjøre det på den måten. Spesielt ikke om du a) gir masse gratis verdi og b) dine betalte ting er direkte relatert til det du ga gratis og du vet at det helt sikkert at det vil være til nytte for tilhørerne.

Det ville faktisk være dårlig gjort om du ikke prøvde å selge de noe mer når de ønsket dette. Ville ikke det være som å holde tilbake noe som de trenger?

Hvis du holder webinarer, tilbyr e-post kurs, kjører konkurranser osv. der du selger noe på slutten og du føler deg nervøs for at folk blir avtent, så er det beste å si i fra helt fra begynnelsen av at du har et spennende tilbud til slutt. Være åpen om det.

 

Folk liker ærlighet!

Så isteden for å overraske ditt publikum med en salgspitch på slutten, så fortell om det helt i starten,” Hei! Du kommer til å like denne gratis treningen som jeg skal ha i kveld, og jeg kommer til å hjelpe deg med …. liste opp dine fordeler her, …. og jeg kommer også til å dele litt om mitt nye… sett inn det du selger her… til slutt fordi jeg vet at du kommer til å digge det””

 

Og da kan du og alle andre puste lettet ut fordi alle er klar over at du kommer til å vise litt av dine betalte ting helt til slutt.

 

Oh yes, herlig..

HVORDAN KAN DU GJØRE DETTE HELT KONKRET?

Hvis du er nervøs for å selge, bare vær åpen og ærlig i begynnelsen av ting som konkurranser, videoer og workshops ved å fortelle folk at du kommer til å dele litt om dine betalte kurs til slutt.

 

Lett som en plett.

Føler du deg litt lettere til sinns nå når det gjelder det å selge til ditt publikum? (Bare erstatt ordet å selge med å hjelpe, så hjelper det masse!) Jeg håper at det er det.

 

Du KAN faktisk berike folks liv med å selge på en måte som IKKE er som en sleip selger!

Og desto mer du praktiserer disse 9 stegene, desto lettere vil salg bli for deg etterhvert.

Jeg lover!

XX Monica

 

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *